Structuur en ontwikkeling

Onze structuur en ontwikkeling

Bij een scholenvereniging kunnen ouders lid worden en deelnemen in de ledenraad of een ouderplatform. Over de jaren is het aantal leden flink gedaald. Ouders voelen zich vooral betrokken bij hun eigen school, blijkt uit een enquête van juni 2022, minder bij de vereniging. In 2024/2025 waren er nog maar 40 ouders lid van de vereniging op een totaal van 924 leerlingen. Dat is te weinig om representatief  te zijn. Ook was er steeds minder interesse om deel te nemen aan de Ledenraad.

De verandering van de vereniging in een stichting is in het afgelopen jaar stap voor stap tot stand gebracht samen met de Ledenraad en de Raad van Toezicht. Op 14 oktober 2024 is een uitgebreide brief gestuurd aan de leden en zijn de leden uitgenodigd voor een informatieavond begin november. Samen hebben we de nodige juridische stappen gezet. Zo was een machtiging van de rechtbank nodig om de vereniging om te zetten in een stichting.

Een stichting heeft geen leden. Het functioneren van de bestuurlijke structuur is dus niet afhankelijk van leden. Het bestuur zorgt voor het goed functioneren van de vereniging en het bieden van kwalitatief goed onderwijs. De Raad van Toezicht ziet daarop toe. Net als nu hebben ouders in een stichting invloed op belangrijke beslissingen binnen de school via de Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) en de Medezeggenschapsraden (MR) op de scholen. De Wet Medezeggenschap op scholen is bovendien de afgelopen jaren aangescherpt. Vanaf 1 juli 2025 is PCBO Rheden een stichting.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht heeft tot taak om toezicht te houden op het beleid van de bestuurder en de algemene gang van zaken in de vereniging. De Raad van Toezicht richt zich op het gemeenschappelijke belang.

College van Bestuur

Het College van Bestuur is bestuurder in de zin der wet en als zodanig integraal verantwoordelijk en belast met de leiding van de totale organisatie. Het College van Bestuur werkt vanuit het strategisch beleidsplan. Overeenkomstig het managementstatuut verantwoordt zij in het jaarverslag het beleid van het afgelopen jaar. Het College van Bestuur beschikt over een eigen bestuursbureau.

Schooldirecteur

Om de autonomie van de school te bevorderen heeft iedere school haar eigen directeur die het onderwijskundig beleid op de school vorm geeft. De directeur is verantwoordelijk voor de beleidsuitvoering op schoolniveau en krijgt ruimte om de eigen school te profileren en te ontwikkelen. Hierover legt de schooldirecteur verantwoording af aan de bestuurder. De schooldirecteur is lid van het directeuren overleg (DO) en oefent op dat niveau invloed uit op het beleid van de totale organisatie.

Directeuren Overleg (DO)

Het Directeuren Overleg is het overlegorgaan tussen schooldirecteuren en het College van bestuur, waar alle aangelegenheden op het gebied van onderwijs, personeel, organisatie, financiën en huisvesting worden besproken. Ook worden kennis en ervaringen uitgewisseld.

Evaluatie

We werken met deze organisatiestructuur, die regelmatig wordt geëvalueerd. De belangstellende worden geïnformeerd over de uitkomsten van de evaluatie in het jaarverslag.